Pedagog

Jak radzić sobie z izolacją w domu podczas trwania koronawirusa?

Wielu z nas nie radzi sobie z obecną sytuacją. Niektórzy przebywają na kwarantannie inni, zgodnie z zaleceniami pozostają zamknięci w domu ograniczając swoje wyjścia, do niezbędnego minimum.

Pamiętajmy, kwarantanna, stosowanie się do zaleceń, to nie kara. To coś, co robimy dla innych i dla siebie. Przestrzegając zasad pomagamy innym uniknąć zarażenia koronawirusem, a sobie - mieć szacunek do siebie samego. Pozostawanie w domu pomoże nam wszystkim przetrwać kryzys oraz szybciej wrócić do normalności.

W związku z zaistniałą sytuacją, pojawia się stres, lęk, stajemy się nerwowi. Niektórzy cierpią na brak kontaktu z ludźmi, innych zaś zaczyna męczyć przebywanie w domu ze wszystkimi członkami rodziny. Ciężko znaleźć nam swoje miejsce. Jeśli przebywamy sami, czujemy się samotni nie zapomnijmy, że istnieją narzędzia do komunikacji takie jak Skype, Facebook lub WhatsApp, telefony. Nie zastąpi to nam fizycznego kontaktu, ale zobaczymy, że nie jesteśmy w tej sytuacji sami, możemy poprosić o wsparcie naszych najbliższych. Nie bójmy się mówić o swoich obawach oraz emocjach.

Postarajmy się, aby nasz dzień pomimo spędzania go w domu był aktywny. Psycholodzy apelują, aby w naszym domu -tak jak na co dzień zapanowała rutyna, ponieważ pozwala nam ona odczuć stabilność, daje poczucie bezpieczeństwa. Nie zostawajmy cały dzień w łóżku. Jedzmy regularnie posiłek, ćwiczmy w określonych porach, Pamiętajmy, to nie są wakacje. Należy przestrzegać planu lekcji, wstajemy na tyle szybko, aby o 8 zacząć zajęcia, pracować systematycznie.

Od dzisiaj (tj. 20 kwietnia) będą otwarte parki, starajmy się wyjść chociaż na chwilę, zachowując wszystkie warunki bezpieczeństwa.

Przejmijmy kontrolę nad swoimi myślami. To normalne, że niepokoimy się i mamy myśli o epidemii koronawirusa i stanie własnego zdrowia. Jednak nie możemy dopuścić do tego, aby takie myśli zajmowały dużo miejsca. Spróbujmy je kontrolować. Jak? Może warto, oprócz systematycznej nauki, oglądać filmy, seriale, rozwiązywać krzyżówki, gry logiczne, takie jak sudoku. Kontaktujmy się za pomocą komunikatorów z innymi, by rozmawiać i nie dopuścić, by koronawirus stał się głównym tematem, starajmy się z rozwagą oglądać programy informacyjne, które naszpikowane są wiadomościami o koronawirusie. Nie możemy się całkowicie odciąć od tego, jednak z umiarem. Nadmierne zamartwianie się działa na naszą niekorzyść, i nie tylko dlatego, że przynosi niepotrzebne cierpienie, ale też dlatego, że wysoki poziom hormonów stresu obniża odporność.

Jak przetrwać izolację? Warto zmienić swoje podejście do tej sytuacji. Co nam może pomóc? Należy przeformułować zakaz w formę „chcę”. Zamiast myśleć „zakazano mi wychodzić z domu”, spróbujmy myśleć „chce być zdrowy”, „chcę chronić swoich bliskich”. Wówczas będzie nam łatwiej znosić ten stan emocjonalnie. Warto, aby koncentrować się na tym, co od nas zależy i na co mamy wpływ.

Obecna sytuacja zmieniła nasze dotychczasowe życie. Wymaga ona od nas ogromnej zdolności do adaptacji, czyli odnajdowania się na bieżąco w nowych okolicznościach.

Joanna Bajfus, pedagog

Ćwiczenia relaksacyjne dla dzieci i dla każdego – przykłady:

1.Ćwiczenie „budzący się kwiatek” – pozycja skulona; na hasło „świeci słońce” – powolne wstawanie do pozycji pionowej, lekki skłon w tył z jednoczesnym wymachem rąk; na hasło „susza” – powrót do pozycji skulonej;

2. Ćwiczenie "aniołki” – siad skrzyżny, ręce luźno; wdech – ręce bokiem podnosimy do góry; wydech – ręce opuszczamy bokiem w dół;

3. Ćwiczenia relaksacyjne z dźwiękiem; leżenie na plecach, nasłuchiwanie konkretnych dźwięków w muzyce; taniec i zabawy muzyczne, np. klaskanie lub tupanie do taktu muzyki;

4. Ćwiczenie - Oddychaj głęboko

Ćwiczenie rozpocznij od położenia jednej dłoni na brzuchu, drugiej na klatce piersiowej. Zrób głęboki wdech przez nos, ustami wypuszczaj powietrze. Powtórz ćwiczenie 6 razy, skoncentruj się na tym, by oddechy były rzeczywiście bardzo głębokie. Pamiętaj, nie śpiesz się, rób ćwiczenie powoli.

5. Ćwiczenie - Rozciągnij się

Rozpocznij od wyciągnięcia rąk nad głową. Stań na palcach i maksymalnie wyciągnij swoje ciało. Wytrzymaj w tej pozycji około 15 – 20 sekund. Powtarzaj ćwiczenie 5 razy.

6. Ćwiczenie rozluźniające

Stań w największym możliwym rozkroku. Połóż ręce na podłodze, jak najdalej od nóg (stopy nie powinny odrywać się od podłogi). Jeśli możesz oprzyj się na przedramionach. Wytrzymaj w pozycji 15 – 20 sekund i 5 razy powtórz ćwiczenie.

7.Ćwiczenie rozluźniające

Stań w małym rozkroku. Stopy ustaw na szerokość barków. Rozluźnij ręce. Energicznie nimi potrząsaj. Następnie delikatnie wpraw w ruch ramiona i głowę. Przesuwaj ruch na tułów i nogi. Ruszaj całym ciałem – potrząsaj nim. Nagle przerwij ruchy, i zrób swobodny skłon. Pozwól dłoniom dotknąć podłogi.

8. Ćwiczenie "kot"

Zrób klęk podparty. Ręce nie powinny być wysunięte poza barki. Weź głęboki wdech przez nos. Wydychając powietrze opuść delikatnie głowę, wyciągnij do góry kręgosłup. Pozostań w tej pozycji od 30 sekund do 3 minut.

JAK SKUTECZNIE UCZYĆ SIĘ ONLINE W DOMU ?

Uczenie przez Internet

Sytuacja pandemii wprowadziła konieczność nauki zdalnej dla szkół wszelkiego typu.

  • pamiętajmy, że mózgi uczniów przyzwyczajone są do wysiłku w porannych godzinach,

warto ustalić czas na naukę rano, zaraz po śniadaniu; trzeba ustalić godzinę wstawania,

tak, aby móc rozpocząć uczenie ok. godz. 8-8.30, to optymalny czas na rozpoczęcie

nauki!

Miejsce pracy

  • najlepiej, aby to było miejsce gdzie uczeń ma spokój i ciszę, gdzie nic nie będzie go

rozpraszać

  • na biurku powinny znajdować się tylko potrzebne przybory, tel. komórkowy najlepiej

odłożyć

  • przygotuj sobie książki, zeszyty, to co jest potrzebne
  • Skupienie uwagi
  • najlepiej naukę zacząć zaraz po śniadaniu, nie siadajcie do lekcji z pustym żołądkiem
  • wprowadź stałe godziny nauki
  • należy pamiętać, aby podczas nauki nie stwarzać sytuacji napięcia, nie da się być

skupionym cały czas, jednak niemożna pozwolić, aby stan dekoncentracji trwał długo

  • sytuacja edukacji online jest znana, ale teraz możemy przerobić to w praktyce
  • Mierz siły na zamiary
  • W celu, aby uczeń efektywnie wykonywał zadania i odpowiednio był na nich

skoncentrowany, należy rozłożyć zadania pod względem trudności i wysiłku jaki musi

włożyć w ich rozwiązanie; ustal kolejność wykonywanych zadań, przeplataj zadania

trudne z łatwymi. Rób przerwy na krótki odpoczynek.

  • pamiętajmy, im więcej mamy czasu na wykonanie jakiejś pracy, tym więcej czasu ona

nam zajmuje- nie odkładajmy zadań na później, starajmy się pracować systematycznie,

a osiągniesz sukces !

  • Najważniejsze:

Pamiętajmy, że po zajęciach należy zadbać o odpoczynek, ćwiczenia relaksacyjne


PAMIĘTAJ, ŻE PODCZAS NAUKI NIE JESTEŚ SAM - MOŻESZ

SKONTAKTOWAĆ SIĘ ZE SWOIM NAUCZYCIELEM, WYCHOWAWCĄ, PEDAGOGIEM


pedagodzy

Joanna Bajfus, Dorota Wasilkowska

Godziny pracy pedagoga przy ulicy Szkolnej:

  • poniedziałek - 10.45 - 14.45
  • wtorek - 8.00 - 12.00
  • środa - 9.00 - 13.00
  • czwartek - 9.45 - 13.45
  • piątek - 9.00 - 13.00


Godziny pracy pedagoga przy ulicy 22 Stycznia:

  • poniedziałek - 8.00 - 13.00
  • wtorek - 11.00 - 15.00
  • środa - 8.00 - 13.00
  • czwartek - 9.00 - 13.30
  • piątek - 8.00 - 12.00